Lewis Hamilton sleduje test Mercedes-AMG Project ONE v aerodynamickém kanálu.
Požadované video je nyní bohužel nedostupné. Zkuste to prosím později znovu.
Znovu prohlédnout

Mercedes-AMG Project ONE: technologie Formule 1 pro silnice.

Mercedes-AMG Project ONE: technologie Formule 1 pro silnice.

Světová premiéra na IAA.

Světová premiéra na IAA.

Na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA) ve Frankfurtu slaví Mercedes-AMG Project ONE svou světovou premiéru: dvoumístný sportovní předváděcí vůz přenáší poprvé nejmodernější a nejúčinnější technologii Formule 1 téměř jedna ku jedné ze závodní trati na silnici a vytváří vrchol jubilea 50 let AMG. Výkonné hybridní vozidlo bude výhledově podávat výkon více než 1000 k, jeho nejvyšší rychlost má činit přes 350 km/h. Předváděcí vůz kombinuje uchvacující výkon ze závodních okruhů a běžnou hybridní technologii Formule 1 s příkladnou účinností. Celosvětově jedinečné.

Turbomotor a čtyři elektrické přístroje.

Náhled vozu Mercedes-AMG Project ONE z ptačí perspektivy.
Náhled vozu Mercedes-AMG Project ONE s otevřenou karoserií z ptačí perspektivy.

Turbomotor a čtyři elektrické přístroje.

Vysoce výkonný pohon plug-in hybrid vozu Mercedes-AMG Project ONE pochází přímo z Formule 1 a byl realizován v úzké spolupráci s odborníky na motoristický sport z Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthu. Sestává z vysoce integrované a inteligentně vzájemně zesíťované jednotky z hybridního turbo spalovacího motoru s celkem čtyřmi elektrickými přístroji: jeden je integrován v turbodmychadle, jeden se nachází přímo na spalovacím motoru a je spojen s klikovým hřídelem, dva další pohání přední kola.

Motor umístěný ve středu zádě s až 11 000 ot./min.

Motor umístěný ve středu zádě s až 11 000 ot./min.

Hybridní benzínový motor V6 s objemem 1,6 litru s přímým vstřikováním a elektricky podporovaným samostatným přeplňováním pochází přímo ze sportovního vozu Mercedes-AMG Petronas Formule 1. Pro dosažení vysoké úrovně otáček jsou mechanické ventilové pružiny nahrazeny pneumatickými ventilovými pružinami. Hnací ústrojí namontované ve středové poloze motoru před zadní nápravou proto bez problémů poskytuje až 11 000 ot./min, což je v současné době pro silniční vozidlo jedinečné. Pro dlouhou životnost a použití běžného benzinu Super plus místo paliva pro závodní vozy proto vědomě zůstává pod limitem otáček F1.

Jízdní výkon budoucnosti.

Jízdní výkon budoucnosti.

Již od počátků motoristického sportu je snem inženýrů převést technologii závodního sportu na silnici. Mercedes-AMG nyní tento sen uskutečňuje na nejvyšší úrovni.

Čelní pohled na model Mercedes-AMG Project ONE.

„Motoristický sport pro nás není samoúčelný. V maximální konkurenci vyvíjíme technologie, ze kterých později budou mít prospěch také naše sériová vozidla. Nyní využíváme zkušenosti a úspěchy ze tří mistrovství světa konstruktérů a řidičů pro první přenesení technologie Formule 1 na silnici: ve voze Mercedes-AMG Project ONE“, říká Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí Mercedes-Benz Cars.

Zadní a čelní pohled na model Mercedes-AMG Project ONE.

Koncepční vozidlo podává četné konkrétní odkazy na příští sériový model. „Hypercar představuje nejvíce ambiciózní projekt, který jsme si kdy předsevzali. Označuje další vrchol úspěšného strategického vývoje Mercedes‑AMG jako značky výkonných a sportovních vozů. Project ONE nastavuje laťku toho, co je možné v současné době realizovat, na vyšší úroveň a představuje s kombinací účinnosti a výkonu absolutní vzor. Zároveň podává Project ONE přehled o tom, jak bude v budoucnu definován jízdní výkon AMG“, tolik Tobias Moers, předseda vedení společnosti Mercedes-AMG GmbH.

Zázrak otáček na přední nápravě.

Zázrak otáček na přední nápravě.

Elektromotory na přední nápravě jsou také pravým zázrakem s otáčkami rotoru až 50 000 ot./min – současný stav technického vývoje disponuje 20 000 ot./min.

Čelní a boční pohled na model Mercedes-AMG Project ONE.

Hnací ústrojí s vysokými otáčkami je navíc okřídleno špičkovým turbodmychadlem. Výfuková a přeplňovací turbína jsou od sebe odděleny a umístěny v optimální poloze ke straně výfuku a sání motoru V6 a jsou vzájemně spojeny hřídelem. Na tomto hřídeli se nachází elektromotor s výkonem cca 90 kW, který podle provozního stavu elektricky pohání turbínu přeplňování 100 000 ot./min – například při rozjezdu nebo změně zatížení. Označení této jednotky typické pro Formuli 1 zní MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Mluví rychleji než nepřeplňovaný motor V8.

Mluví rychleji než nepřeplňovaný motor V8.

Velká výhoda: díra v turbu – tedy zpožděná reakce na
povely pedálu akcelerace podmíněná setrvačností velkého přeplňování – je
zcela eliminována. Reakční doba je silně zkrácena a je ještě
kratší než u nepřeplňovaného motoru V8.

Pohled na kokpit vozu Mercedes-AMG Project ONE.
Zadní a čelní pohled na model Mercedes-AMG Project ONE.

Elektrické turbodmychadlo má ještě další přednost: využívá část nadbytečné energie z výfukového proudu pro vytváření elektrické energie jako u alternátoru a opět ji ukládá prostřednictvím rekuperace do vysokonapěťového lithium-iontového akumulátoru nebo ji jako hnací sílu navíc odvádí do dalšího elektromotoru. Ten podává výkon 120 kW, je umístěn přímo na spalovacím motoru a přes čelní převod spojen s klikovým hřídelem (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – rovněž technologie, která ve Formuli 1 zajišťuje nejvyšší účinnost a výkon.

Čistě elektricky poháněná přední náprava.

Čistě elektricky poháněná přední náprava.

Tepelná účinnost spalovacího motoru s elektrickým turbodmychadlem (MGU-H) v kombinaci s elektromotorem na klikovém hřídeli (MGU-K) dosahuje více než 40 %. To je pro sériová vozidla dosud nedosažitelná špičková hodnota. K tomu patří další dva elektromotory na přední nápravě, každý s výkonem 120 kW.

Jsou s předními koly spojeny redukční převodovkou. Elektricky poháněná přední náprava umožní individuální zrychlování a brzdění selektivně podle kol a tím individuální rozdělení točivého momentu pro obzvláště vysokou jízdní dynamiku.

Působivé hodnoty zrychlení.

Působivé hodnoty zrychlení.

Řidič může jet čistě na elektrický pohon, přičemž vozidlo pohání nejprve pouze elektromotory na přední nápravě a elektromotor na klikovém hřídeli podporuje krátkodobé požadavky zrychlování.

Boční pohled na model Mercedes-AMG Project ONE.

Pokud řidič silněji sešlápne pedál a požaduje vyšší výkon, připojí se také motor V6. Se zvyšujícími se otáčkami rozvine hnací ústrojí svůj plný výkon. S funkcí Race Start je umožněno dosažení působivých hodnot zrychlování: zrychlení z 0 na 200 km/h proběhne za méně než šest sekund. Když řidič sejme nohu z plynu a nechá vozidlo jet, přepne systém opět na elektrický pohon přední nápravy – a získává při brzdění za normálních jízdních podmínek zpět až 80 % energie, která se uloží v akumulátoru.

Automatizovaná 8stupňová manuální převodovka.

Pohled na interiér vozu Mercedes-AMG Project ONE.
Zadní pohled na model Mercedes-AMG Project ONE.

Automatizovaná 8stupňová manuální převodovka.

Přenos síly na zadní kola probíhá prostřednictvím zcela nové 8stupňové manuální převodovky vyvinuté pro Mercedes-AMG Project ONE. Je ovládána hydraulicky a řadit lze manuálně přes řadicí pádla na volantu nebo automaticky. Při zpomalení jsou využívány inovativní, keramické vysoce výkonné kompozitní brzdy s optimalizovanou hmotností. Nízká hmotnost snižuje neodpruženou setrvačnost a zvyšuje tak jízdní dynamiku a agilitu.

Inovativní odpružení Push Rod.

Inovativní odpružení Push Rod.

Vpředu a vzadu je použita víceprvková konstrukce. Nastavitelný závitový podvozek vykazuje několik výjimek: obě pružinové vzpěry Push Rod jsou umístěny kolmo ke směru jízdy. Inovativní uspořádání jednotky pružin/tlumičů nahrazuje funkci a použití běžného trubkového příčného stabilizátoru. Toto řešení spolehlivě zamezuje výkyvům vozidla i při rychlých změnách směru jízdy, aniž by působilo nekomfortně. Celkové vyladění pružin a tlumičů bylo dimenzováno na perfektně vyvážené, lehce ovladatelné a především sportovní jízdní vlastnosti. K tomu přispívá také pohon všech kol a technologie Torque Vectoring.

Nejen závodní vozidlo schválené pro jízdy na silnicích.

Nejen závodní vozidlo schválené pro jízdy na silnicích.

Mercedes-AMG Project ONE není je závodní vůz schválený pro jízdy na silnicích, který přenáší aktuální hybridní technologii Formule 1 v poměru jedna ku jedné na silnici a spojuje nejvyšší výkony ze závodních okruhů s bezproblémovou vhodností pro každý den. Slouží také ke shromažďování rozsáhlých poznatků z techniky pohonů plug-in hybrid u vozidel orientovaných na výkon, inovativní úpravy podvozku a rozšíření elektroniky vozidla, ze které budou mít v budoucnu prospěch sériová vozidla AMG.

Boční pohled na model Mercedes-AMG Project ONE s otevřenými křídlovými dveřmi.